Σε πλήρη εξέλιξη βρίσκεται μεγάλη επιχείρηση του ελληνικού πολεμικού ναυτικού στα χωρικά ύδατα της Λιβύης για να επιβιβαστούν στη φρεγάτα «Σαλαμίς» και να αποχωρήσουν από τη χώρα τόσο το προσωπικό της ελληνικής πρεσβείας όσο και οι Ελληνες που κατοικούν εκεί.
Σύμφωνα με τις τελευταίες πληροφορίες το προσωπικό της πρεσβείας είναι επτά άτομα, ενώ ο αριθμός των Ελλήνων υπηκόων που ζουν στη χώρα είναι περίπου 80.
Το σχέδιο εκκένωσης
Ηδη από το απόγευμα της Τετάρτης η φρεγάτα «Σαλαμίς» του πολεμικού ναυτικού πλέει προς τη χώρα της Βορείου Αφρικής, όπου αναμένεται να φθάσει λίγο μετά τις 5 το απόγευμα της Πέμπτης.
Το πλοίο δεν θα δέσει σε κάποιο λιμάνι, αλλά θα πλησιάσει και θα αγκυροβολήσει όσο πιο κοντά γίνεται στις ακτές, ενώ, οι Ελληνες θα μεταφερθούν στο πλοίο με φουσκωτά σκάφη. Στη φρεγάτα «Σαλαμίς» επιβαίνουν και άνδρες των ειδικών δυνάμεων, προκειμένου να διασφαλίσουν την ομαλή αποχώρηση των διπλωματών και των υπαλλήλων της πρεσβείας.
Παρά τις δυσκολίες της κατάστασης, η ελληνική αποστολή έχει την εμπειρία από ανάλογες περιπτώσεις και δεν αναμένεται να υπάρξουν προβλήματα.
Σημειωτέον ότι το σχέδιο εκκένωσης έχει ενεργοποιηθεί ήδη από εχθές, ενώ η ελληνική κυβέρνηση ζήτησε και εξασφάλισε άδεια για να μπορέσει να πλεύσει πολεμικό πλοίο στα χωρικά ύδατα της Λιβύης.
Διαβουλεύσεις με άλλες χώρες για να απομακρυνθούν και πολίτες άλλων χωρών
Παράλληλα, αίτημα για να επιβιβαστούν υπήκοοί τους στη φρεγάτα «Σαλαμίς» έχουν υποβάλει και άλλες χώρες, όπως από την Κύπρο, την Κίνα, τη Μάλτα και τη Βρετανία. Τα αιτήματα, μάλιστα, φέρεται να αφορούν σε περίπου 400 άτομα και ο αριθμός αυξάνεται συνεχώς.
Μεταξύ των σεναρίων που εξετάζονται είναι η αποστολή στη Λιβύη, κατόπιν κινεζικού αιτήματος, πολιτικού πλοίου -και συγκεκριμένα του «Ελευθέριος Βενιζέλος»- για να απομακρύνει όσο το δυνατόν περισσότερους εγκλωβισμένους πολίτες. Ωστόσο, εκτιμάται ότι για λόγους ασφαλείας το πολιτικό πλοίο θα πρέπει να συνοδεύεται από πολεμικό, χωρίς όμως προς το παρόν να επιβεβαιώνεται από κάποια επίσημη πηγή η λήψη της σχετικής απόφασης.
Απέπλευσε και δεύτερη φρεγάτα από το ναύσταθμο
Μετά το «ΣΑΛΑΜΙΣ» που απέπλευσε για τη Λιβύη και δεύτερο πλοίο του Στόλου αποπλέει από το Ναύσταθμο της Σαλαμίνας με τον ίδιο προορισμό. Πρόκειται για τη φρεγάτα «ΠΡΟΜΗΘΕΑΣ» και όπως είναι φανερό η επιχείρηση του Πολεμικού Ναυτικού παίρνει άλλες διαστάσεις.
Ο κυβερνήτης του ΣΑΛΑΜΙΣ που έφθασε στα ανοιχτά της Λιβύης, ενημέρωσε τον θάλαμο επιχειρήσεων του πολεμικού ναυτικού και το Εθνικό Κέντρο Επιχειρήσεων από όπου ο Αρχηγός ΓΕΕΘΑ ενημερώνεται για την κατάσταση, ότι είναι απαραίτητη η υποστήριξη της φρεγάτας από άλλο συνοδευτικό πλοίο, τόσο για τον ανεφοδιασμό σε καύσιμα όσο και για παροχή συνδρομής σε ό,τι άλλο χρειαστεί.
Το πολεμικό ναυτικό διέθεσε άμεσα το πλοίο γενικής υποστήριξης «Προμηθέας», το οποίο απέπλευσε από το ναύσταθμο το μεσημέρι της Πέμπτης.
Το απόλυτο χάος στην Λιβύη
Η απόφαση για απομάκρυνση των Ελλήνων από τη Λιβύη ελήφθη λόγω της έκρυθμης κατάστασης στη χώρα ενώ παρόμοιες αποφάσεις ελήφθησαν και από την Γαλλία, τις ΗΠΑ, τη Βρετανία, την Κίνα, τις Φιλιππίνες και άλλες χώρες.
Στη χώρα μαίνονται σφοδρές συγκρούσεις εδώ και αρκετούς μήνες, ενώ, στο επίκεντρο της σύρραξης βρίσκεται αυτή τη στιγμή η πρωτεύουσα Τρίπολη, καθώς, ισλαμιστικές ομάδες μάχονται για τον έλεγχο του αεροδρομίου της πόλης.
Τις τελευταίες ημέρες έχουν χάσει τη ζωή τους εκατοντάδες άτομα, ενώ, αυτή τη στιγμή, έχει κηρυχθεί μερική εκεχειρία για να τεθεί υπό έλεγχο τεράστια πυρκαγιά που μαίνεται πολύ κοντά στο κεντρικό αεροδρόμιο της χώρας, στην Τρίπολη.
Η φρεγάτα «Σαλαμίς»
Η Φ/Γ ΣΑΛΑΜΙΣ (F-455) είναι φρεγάτα τύπου ΜΕΚΟ 200 ΗΝ, Γερμανικής σχεδίασης και κατασκευάστηκε στα ελληνικά Ναυπηγεία Σκαραμαγκά. Παρελήφθη από το πολεμικό ναυτικό τον Ιανουάριο του 1999 και είναι του ιδίου τύπου με τις Φ/Γ ΥΔΡΑ, Φ/Γ ΣΠΕΤΣΑΙ και Φ/Γ ΨΑΡΑ.
Η Φ/Γ ΣΑΛΑΜΙΣ είναι το δεύτερο πλοίο του ΠΝ που φέρει το όνομα αυτό. Αρχικά το όνομα θα εδίδετο στο υπό ναυπήγηση Θωρηκτό τύπου Dreadnought 19.000 τόνων που είχε παραγγελθεί το 1912 στα Γερμανικά Ναυπηγεία Vulcan. Το πλοίο αυτό, ωστόσο, δεν παρεδόθη στο ΠΝ, καθόσον τον Δεκέμβριο του 1914 τα Γερμανικά Ναυπηγεία διέκοψαν μονομερώς την ναυπήγησή του, λόγω της έκρηξης του Α' Παγκοσμίου Πολέμου.
Το πρώτο πλοίο που τελικά έλαβε το όνομα «ΣΑΛΑΜΙΣ» ήταν το παραχωρηθέν από το Βρετανικό Ναυτικό, επί δανεισμώ, κατά τη διάρκεια του Β' Παγκοσμίου Πολέμου, Αντιτορπιλλικό Στόλου (πρώην HMS BOREAS) ναυπηγήσεως 1929-1931, πλήρους εκτοπίσματος 1.963 τόνων και μέγιστης ταχύτητας 35 κόμβων (29 κόμβοι υπό Ελληνική Σημαία λόγω παλαιότητας λεβήτων). Το πλοίο αυτό παρελήφθη στο Liverpool στις 9 Φεβρουαρίου 1944 και παρέμεινε στην δύναμη του Στόλου μέχρι τις 22 Σεπτεμβρίου 1951, οπότε και απέπλευσε ρυμουλκούμενο για τη Μάλτα, όπου στις 31 Οκτωβρίου 1951 επεστράφη στο Βρετανικό Ναυτικό.
Η ονομασία «ΣΑΛΑΜΙΣ» απεδόθη στο πλοίο σε ένδειξη τιμής προς την ομώνυμη νήσο, της οποίας το όνομα επί 2.500 χρόνια είναι ταυτισμένο στην ελληνική, ευρωπαϊκή και διεθνή συνείδηση με μία από τις μεγαλύτερες σε έκταση, αλλά κυρίως σε συνέπειες, ναυμαχία όλων των εποχών που έλαβε χώρα το 480 π.Χ., στα νερά της.
Είναι το τέταρτο πλοίο του τύπου αυτού, και το τρίτο που κατασκευάσθηκε στα Ελληνικά Ναυπηγεία Σκαραμαγκά. Καθελκύσθηκε στις 15 Μαΐου 1996 και η παράδοση του έγινε στις 16 Δεκεμβρίου 1998 με πρώτο κυβερνήτη τον Ανπχο Ι. Ζούζια ΠΝ.
Τα χαρακτηριστικά του πολεμικού πλοίου
- Διαστάσεις: 117/14,8/6 μέτρα
- Εκτόπισμα: 3.350 τόνους
- Πρόωση: CODOG (Combined Diesel Or Gas) 2 αεροστρόβιλοι LM2500 και 2 diesel MTU20V
- Ταχύτητα: 30 κόμβοι
- Πλήρωμα: Δυνατότητα Ενδιαιτήσεως 220 ατόμων
Πηγή:iefimerida.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου